.

.

منوي اصلي

آرشيو موضوعي

آرشيو مطالب

لينکستان

ساعت

امکانات


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

آمار وب سایت:  

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 739
تعداد نظرات : 19
تعداد آنلاین : 1

فال حافظ


مقاله :( ترانه چیست؟)

ترانه چیست؟

           

اكثر مردم تفاوتی را بین شعر و ترانه قائل نمی شوند و در نتیجه تفاوتی هممیان شاعر و ترانه سرا قائل نمی شوند. ترانه در واقع ریشه در شعر دارد ویك سری از قوانین شعر را رعایت میکند ولی خود به تنهایی دارای تعریفیمشخص می باشد. ترانه همانند شعر دارای قافیه می باشد. دارای وزنمی باشد و از این حیث شباهت بسیاری به شعر دارد ولی تفاوت عمدهشعر و ترانه اینست كه ترانه دارای یك پیوند درونی با موسیقی است. البتهشاید از خود بپرسید كه بر روی شعر هم میتوان موسیقی گذاشت همانطوركه تاكنون به روی شعرهای بسیاری موسیقی گذاشته شده است. در پاسخاین پرسش باید گفت که عموما شعر هایی كه به ترانه تبدیل شده اند ماندگارنشده اند.

از ویژگیهای عمده ترانه باید به زبان ساده آن اشاره كرد. چون مخاطب ترانهعموم مردم هستند و ترانه سرا باید این را در نظر داشته باشد كه شنوندگانترانه طیف وسیعی از عامه مردم هستند و نه صرفا افراد علاقمند به ادبیات وشعر ، و كار ترانه سرا آنجا مشكل تر می شود كه با همین زبان ساده و قابلهضم برای عامه مردم ؛ مفاهیم ارزشمندی را به مخاطب منتقل كند. یكیدیگر از مواردی كه ترانه سرا را مجبور به ساده نویسی می كند این است كهچون ترانه بر روی موزیك و آهنگ قرار می گیرد و با صدای خواننده به گوشمردم می رسد ؛در نتیجه تمام ذهن شنونده متوجه معنی ترانه نیست بلكهقسمتی از آن متوجه موزیك ترانه و قسمتی متوجه صدای خواننده می باشد.

از دیگر نكاتی كه در ترانه باید رعایت گردد استفاده از كلمات و زبان روز مردماست و دوری كردن از زبان كلاسیك. به طور مثال ما در مكالمات روزانه خودنمی گوییم : " ز ره رسیدی" بلكه می گوییم : "از راه رسیدی" پس باید درترانه سرایی به این نكته توجه داشت كه زبان و ادبیات فولکوریک ابزار ترانه -سرا قرار گیرد. بر خلاف تصور اكثر مردم با توجه به نكاتی كه گفته شد ترانه -

سرایی از شعر سرودن مشكل تر است.

آرش زمردی

برگرفته از سایت جامع ادبی ایران


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نويسنده: فضل حق فکرت تاريخ: چهار شنبه 27 اسفند 1393برچسب:, موضوع: <-CategoryName-> لينک به اين مطلب

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید! در این وبلاگ - اشعار.داستان ها.طرح های ادبی خودم وهم چنان گزیده اشعار.داستان ها.طنزها.طرح های ادبی وسایرگزیده های ادبی وهنری دیگران به نشر می رسد.

نويسندگان

لينکهاي روزانه

جستجوي مطالب

طراح قالب

© All Rights Reserved to f.fekrat.LoxBlog.Com | Template By: NazTarin.Com